.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



vrijdag, oktober 24, 2003

Het fotograferen met een digitaal toestel is in opmars. Het betekent evenwel niet dat er minder afdrukken op papier worden gemaakt, weet Chris Van Raemdonck van Spector want ook wie digitaal fotografeert, wil een tastbare herinnering. De mededeling van Kodak dat het meer dan twintig van zijn 47 Europese centra voor de ontwikkeling van foto's gaat sluiten, verandert niets aan die vaststelling.

Het Amerikaanse concern Eastman Kodak kwam woensdag met tegenvallende financiƫle resultaten voor de pinnen. Over het derde kwartaal boekte de grootste producent van filmrolletjes een winst van 'slechts' 122 miljoen dollar. Dat was liefst 63% minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

En dus moet er worden gereorganiseerd want er moet geld worden gevonden om te investeren in de digitale toestellen. In de besparingsoperatie gaat onder meer de afwerkingscentrale in het Nederlandse Waddinxveen voor de bijl. Het Amerikaanse concern zal nu alle foto's uit Nederland in Oostende laten ontwikkelen.

De doorbraak van de digitale foto-apparaten gaat erg snel. Toch betekent dit niet dat er minder foto's ontwikkeld worden. Wie digitale opnamen maakt, laat daarvan nadien gemiddeld 33 beelden op papier afdrukken. Dat zijn er meer dan er gemiddeld worden gemaakt met een traditioneel toestel met een filmrolletje.

In dat opzicht is de doorbraak van de digitale fotografie vergelijkbaar met de introductie van de computer. Daarbij werd ook gedacht dat dit zou leiden tot een pak papierbesparingen, maar uiteindelijk is er nog nooit zoveel afgedrukt als nu. Die geschiedenis herhaalt zich. Bezitters van een digitaal toestel willen eveneens een afdruk van hun herinneringen op papier. En daarvoor gaan ze nog steeds naar de winkel. Ze vinden de kwaliteit van de printer die ze thuis hebben staan, te beperkt om goede afdruk te hebben.

"Bovendien is de markt van de traditionele fotografie met filmrolletjes vandaag nog steeds belangrijk", weet Chris Van Raemdonck van Belgisch marktleider Spector. "De ontwikkeling van die rolletjes is nog altijd goed voor 95% van onze inkomsten."

In Europa worden jaarlijks trouwens nog meer dan 800 miljoen filmrolletjes verkocht. Een schatting van Agfa leert dat het verbruik maar zal dalen van 830 miljoen in 2001 naar 810 miljoen in 2005. Voor de afwerkingsbedrijven wordt de terugval trouwens nog getemperd. Er worden steeds meer acties gevoerd, waarbij consumenten hun afdrukken dubbel krijgen.

Intussen past de markt van de foto-afwerking zich wel aan de nieuwe trend aan. "Steeds meer fotowinkels schaffen zich een eigen mini-lab aan waarop ze digitale opnames van hun klanten in een uur zelf op papier kunnen zetten. Voor de winkeliers die een te kleine omzet halen, stellen we een kiosk voor. Daar kunnen bezitters van een digitaal toestel hun foto's op een cd zetten, die we dan samen met de klassieke filmrolletjes ophalen om ze in onze eigen installatie te ontwikkelen en de foto's 24 uur later opnieuw af te leveren bij de handelaar."

Bron: Gazet van Antwerpen, 23 oktober 2003.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?